Помилка 1. Ви вчите слова
Не треба вивчати слова. Треба вивчати ГОТОВІ ФРАЗИ.
Коли ви були дитиною, хіба ви вчили щось на кшталт «go-went-gone»? Ні, ви вчили «слова» на кшталт «мамахачувотетушакалаааааатку!!!!» Тому, якщо ви почули або прочитали фразу, де є незнайоме слово і хочете вивчити нове слово, ніколи не робіть словникову картку типу «decide – вирішити». Натомість випишіть усю пропозицію та підкресліть нове слово. І до того ж, будь-яке нове слово запам'ятається набагато яскравіше в природному контексті, а не в комбінації «слово-переклад».
Тому – вчіть не слова, а яскраві, емоційно забарвлені фрази з новими словами.
Помилка 2. Ви думаєте, що знаючи граматику, ви будете добре говорити
Вивчивши всі граматичні правила, ви убезпечите себе лише від малої частини помилок.
Уявіть собі: приходжу я до вас і кажу: «Зараз я інформуватиму вас про одиничну пригоду, що сталася на території мого особистого повнорозмірного житла до заходу сонця. Домашній кіт, яким я володію, викрав ковбасний виріб із моєї білоруської холодильної шафи, зробивши свідоме зусилля щодо відкриття його дверей».
Сподобалось? То хоч одна людина скаже російською? Та ніколи! А тепер спробуйте знайти в оповіданні хоч одну граматичну помилку!
Так само й ми, коли фокусуємо зусилля на вивченні граматики, говоримо начебто без помилок, але неприродно!
Тому сфокусуйте вашу увагу не на граматичних правилах, а на природних фразах у яскравому контексті! Так, якщо ви хочете говорити чисто, граматичні правила вивчати потрібно, особливо складні конструкції або такі випадки, коли ви знаєте, що так кажуть, а коли незрозуміло. Але граматика – це десерт! А на закуску, перше та друге, будь ласка, замовте listening, speaking and learning phrases.
Помилка 3. Ви думаєте, що можна вивчити мову, читаючи
Вчіть англійську, не читаючи, а СЛУХА І РОЗМОВЛЯЮЧА. Читаючи тексти англійською, ви не зробите нічого для покращення своєї мови. Ключ до розмовної мови в іншому – слуханні, повторенні та вивченні словника у контексті.
Читання необхідне вивчення і закріплення як активного, і пасивного (тобто того, що ви розумієте, а самі не використовуєте) словника. Читання потрібно, щоб ознайомитися з дуже великим слоєм слів, який використовується тільки в книгах. Я не проводив досліджень, але на інтуїтивному рівні відчуваю, що в розмовній мові ми використовуємо 5-8 відсотків словника літературної мови. Решта – у книгах. Читання, нарешті, потрібне для задоволення.
Тож читати треба обов'язково. Але, будь ласка, чітко усвідомте, що за допомогою читання ви не просунетеся в розмовній мові.
Помилка 4. Ви недостатньо повторюєте вивчений матеріал
Найкраще менше, але краще – у мові це правило працює на 100%. Не треба вивчати багато нового матеріалу. Потрібно повторювати пройдений матеріал набагато більше разів, ніж ви звикли. І не за один присід. Припустимо, вам потрібно повторити нову фразу 200 разів (так саме стільки!), щоб її запам'ятати назавжди. Краще ці 200 повторень потрібно розтягнути дні на 3, і щодня повторювати потроху вранці, вдень і ввечері. А потім ще раз повторити 15 через тиждень. І ще раз повернутися за місяць. «Повторення – мати вчення» - прислів'я, яке є дуже багатьма мовами.
Тому повертайтеся до пройденого матеріалу багато разів.
Помилка 5. Ви слухаєте та повторюєте за диктором замість того, щоб висловлювати на мові свої думки
Повторити за диктором фразу – це одне, а висловити свою думку – інше. Чи траплялося у вас таке: на уроках начебто все добре, а коли треба поговорити з кимось – раптом якийсь ступор? Якщо так, це означає, що у уроках ви мало висловлюєте власні думки. Висновок простий – треба говорити мовою! Але, на жаль, самотужки робити це практично неможливо.
Тому знайдіть собі середовище для спілкування англійською. Це завжди можливе, було б бажання.
Помилка 6. Ви боїтеся робити помилки
Це одна з найміцніших помилок – мову можна вивчити, старанно та повільно будуючи «безпомилкові» фрази. На жаль, така стратегія є програшною. По-перше, якщо ви говорите з чистою граматикою, це ще не означає, що це правильна англійська (див. пункт 2). По-друге, навчитися говорити добре можна лише з великою кількістю практики. А, намагаючись убезпечити себе від помилок, ви позбавляєте себе практики. Подивіться на дітей, коли вони вчаться говорити. Хіба вони не роблять помилок? Роблять і дуже багато. Але вони не бояться говорити, і врешті-решт кількість переходить у якість.
Тому - не бійтеся робити помилки! Подолати помилки можна лише практикою.
ВИСНОВКИ
1) Вчіть слова лише у контексті, чи інакше – навчайте готові фрази.
2) Не витрачайте багато часу, вивчаючи граматику. Граматика – добрий помічник, але це не універсальний ключ до мови.
3) Вчіть англійську не читаючи, а розмовляючи. Як і граматика, читання – гарний помічник, але це не універсальний ключ до мови.
4) Повторюйте пройдений матеріал дуже багато разів і протягом кількох днів, а потім – повертайтеся до пройденого через тиждень та через місяць
5) Знайдіть собі середовище спілкування. Поодинці мову не вивчити.
6) Не бійтеся робити помилки. Подолати помилки можна лише практикою.