Нещодавно ми розповіли вам, чого чекати від письмової частини під час складання іспиту IELTS. А в цій статті ми розповімо вам детальніше про кожен тип завдань як для Academic IELTS, так і для General IELTS.
Завдання 1. Academic IELTS
Якщо ви здаєте Academic IELTS, то в першій частині письмового завдання вас попросять описати візуальний матеріал максимально коротко - 150 - 180 слів.
Саме завдання, швидше за все, виглядатиме ось так:
І трохи нижче додаватиметься візуальний матеріал - схема, діаграма, або, як у нашому випадку, графік:
Отже, основне ваше завдання – просто і зрозуміло передати ту інформацію, яка представлена у графіку за досить невеликий проміжок часу – всього на першу частину завдання відводиться 20 хвилин.
Що може вам допомогти і про що необхідно пам'ятати?
✓ Ретельно вибирайте матеріал для самопідготовки! Перед тим, як робити свої перші спроби написання тренувальних завдань, прочитайте хоча б кілька статей, де представлені діаграми чи схеми. Це можуть бути короткі нотатки в економічних журналах чи наукових вісниках. Статті такого типу досить легко знайти у вільному доступі. Звертайте увагу, як зміст таблиць чи графіків розкривається у тексті статті, яку лексику використовує автор, і у якому стилі він пише.
✓ Поповнюйте свій лексичний запас потрібними виразами! У процесі підготовки виділіть собі фрази, які найчастіше використовуються авторами під час написання статей, і вивчіть їх. У вас навіть може вийти невеликий набір корисних кліше, які спростять і, що дуже важливо, прискорять виконання завдання.
Наприклад, можна скласти для себе стандартну схему, куди потрібно буде лише вставити відповідні за змістом поняття:
На зображенні вище ми бачимо три основні секції, де 1 - підлягає, предмет або явище про яке піде мова, 2 - те, що відбувається з явищем або предметом, і 3 - прислівник, що описує характер змін.
Якщо ви бачите на графіку, що, наприклад, ціни на газ різко зростали в період з 2001 по 2005 рік, то, скориставшись наведеною вище схемою, ми отримуємо пропозицію:
The gas price rose rapidly між 2001 і 2005.
Звичайно, представлена схема досить проста, але її легко запам'ятати та модифікувати.
✓ Використовуйте різні типи пропозицій. Слідкуйте за тим, щоб ваш текст був різноманітним, не варто писати лише простими шаблонними пропозиціями – це відразу ж кинеться у вічі екзаменатору та зіпсує все враження. Намагайтеся вживати різні типи речень: прості, складні, складносурядні, і т.д. Не забувайте також і про порядок слів - щоб не повторювати однотипні кліше раз на раз, поміняйте порядок слів.
Для таких випадків можна також скласти просту схему, якщо сама думка про зміну прямого порядку слів вселяє у вас страх.
На цьому малюнку вже не три, а чотири колонки, де ми додаємо вступну фразу “There was a…”, щоб досягти зворотного порядку слів. Далі, в колонці B у нас йде прикметник, що характеризує характер змін, в C - іменник, що вказує на тип змін (збільшення чогось, зростання чогось, зниження, спад і так далі), а далі, D, то, з чим відбулися зміни - ціна, число чи кількість чогось і населення.
Приклад:
Вони були швидким збільшенням в gas price між 2001 і 2005.
✓Дотримуйтесь формального стилю. У цій частині письмового завдання важливо пам'ятати про те, що вона має бути виконана у формальному та/або нейтральному стилі. Утримуйтесь від скорочень, а також жаргонної та повсякденно-побутової лексики. Уявіть, що ви пишете коротку замітку про статтю для свого начальника, наукового керівника, потенційного ділового партнера або викладача.
✓ Ваша робота має справляти правильний ефект на читача. "Effect on the reader" - один із параметрів, за якими оцінюватиметься робота. Не забувайте, що її перевірятиме не комп'ютер, а жива людина, яка звертатиме увагу на логічні зв'язки в тексті, на “сухість” та “шаблонність” оповіді.
Навіть коли тренуєтеся вдома, уявляйте, що вашу замітку читатиме, наприклад, ваш колега чи друг. Постійна думка про те, що хтось інший прочитає те, що ви написали, допоможе зробити роботу більш зрозумілою та цікавою, навіть якщо йдеться про нудні економічні речі чи соціологічні опитування.
Якщо у вашому оточенні є людина, яка знає англійську на досить хорошому рівні, ви можете провести один цікавий експеримент: опишіть якийсь графік, а потім віддайте текст своєму знайомому, щоб він спробував відтворити цей графік лише за вашими записами. Якщо у нього вийшло, то вітаємо – ви чудово впоралися зі своїм завданням.
✓ Навчіться писати акуратно. Комусь це дається легко, а комусь ні, але над цим треба працювати: пишіть розбірливо, залишаючи достатньо місця між словами та рядками, грамотно використовуйте знаки пунктуації, не забувайте про те, що деякі речі пишуться з великої літери, і т.д. .д. Намагайтеся, щоб ваша робота виглядала чисто та красиво, адже перше, що побачить екзаменатор, – це загальний вигляд.
✓ Уважно вивчіть графік перед тим, як його описувати. Деякі студенти, що здають IELTS, налякані тимчасовими рамками, стрибають з місця в кар'єр - починають описувати графік, не прочитавши до ладу завдання і розбираючись з даними на ходу, намагаючись все написати якнайшвидше. У цьому їхня основна помилка - виконуючи завдання таким чином, можна упустити якусь дуже важливу деталь, або зовсім не зрозуміти, про що йдеться у графіку.
Переконайтеся, що ви зрозуміли правильно, і знаєте, про що потрібно написати. Відведеного часу не вистачить, щоб описати всю діаграму повністю, а отже, потрібно знайти та описати лише найважливіше.
Навіть якщо це завдання здається вам дуже легким, все одно ретельно сплануйте свою відповідь на чернетці, коротко відзначаючи основні пункти, про які збираєтесь згадувати.
✓Не забувайте про структуру тексту! Звичайно, ваш текст не повинен бути хаотичною нотаткою - структуруйте його. Розбийте його на пару абзаців - спочатку швидке введення, а потім опис візуального матеріалу. Немає жодної потреби робити та описувати якісь висновки.
Використовуйте вступні слова та конструкції, щоб зробити оповідання зв'язковим.
✓Періфраз – ваш помічник! У вступі коротко розкажіть про те, які дані представлені у графіку, про що таблиця, що показує діаграма, і т.д. Звичайно, в тексті завдання є опис таблиці, але копіювати його слово в слово в жодному разі не варто - опишіть своїми словами, перифразуйте.
✓Немає часу пояснювати. Не намагайтеся пояснити причини зростання чи занепаду будь-яких явищ, навіть якщо знаєте чи здогадуєтеся про причину. Суть цього завдання лише в тому, щоб описати те, що ви бачите перед собою на аркуші паперу, не вдаючись до зайвої інформації.
Завдання 1. General IELTS
Перше завдання General IELTS відрізняється від Academic тим, що тут вам не доведеться описувати графіки, але потрібно буде написати особистий лист. В іншому все сходиться - обсяг листа повинен становити 150 слів або трохи більше (до 180-ти), а часу вам також відводиться 20 хвилин.
Саме завдання виглядатиме приблизно так:
‣вам нагадають про тимчасові рамках;
‣дадуть передбачувану ситуацію або вкажуть проблему;
‣повідомлять, кому саме ви повинні написати листа;
‣пояснять, що екзаменатори очікують побачити в цьому листі;
‣позначать обсяг листа.
Крім основних рекомендацій, як зрозумілість, акуратність, уважність і логічний зв'язок, слід звернути вашу увагу на:
✓Стиль листа. Він залежатиме від того, кому воно адресоване. Це може бути як офіційний, так і особистий лист. Отже, тільки тому вам потрібно буде вибирати відповідну лексику.
✓Структура листа. Так як у завданні говориться, що адресу писати не потрібно, то без неї структура буде такою:
‣Привітання;
‣Вступна інформація, мета листа (якщо це офіційний лист, як у прикладі вище);
‣Основна частина - опис проблеми, а також способи її вирішення, які вам відомі;
‣ Заключна частина - подяка одержувачу, очікування відповіді, і т.д.
‣Прощання та підпис.
У написанні листів вам можуть допомогти готові кліше, які можна знайти в інтернеті. Так як ви не знаєте точно, який вид листа вам попадеться - беріть до уваги всі можливі варіанти. Наприклад, при прощанні є два найпоширеніші варіанти - Yours faithfully і Yours sincerely. Вони дуже схожі, але вживаються у різних випадках:
"Yours sincerely" ми пишемо тоді, коли ім'я адресата нам відомо, а "Yours faithfully", відповідно, у тих випадках, коли адресат нам незнайомий, і ми починаємо лист зі слів "Dear Sir or Madam".
Завдання 2. Academic та General IETLS
Тепер перейдемо до більш складного та об'ємного завдання. Як у General IELTS, так і в Academic IELTS це буде есе-міркування на задану тему обсягом 250-300 слів. Нагадуємо, що виконання цієї частини відводиться 40 хвилин.
Відмінність між General і Academic лише у тематиці питань:
Здаючи Academic IELTS вам доведеться зіткнутися з більш складними глобальними або науковими темами, наприклад:
При здачі ж General IELTS тема буде більш загальна.
За якими критеріями оцінюватиметься робота? Що ж, існує низка аспектів, на які екзаменатори звертають увагу насамперед. Загальний бал за роботу залежатиме від того, що перевіряльник відповість на такі запитання:
‣ Чи встиг екзаменований закінчити завдання?
‣Аргументував він свою згоду чи незгоду з цим твердженням/запитанням?
‣Наскільки чітко і логічно вірно екзаменований аргументував свою точку зору?
‣ Чи добре структурована робота?
‣У роботі присутня різноманітність лексики та граматичних форм? Чи використані ці форми правильно?
‣Чи всі слова написані правильно?
Ці пункти дозволяють отримати досить повне уявлення про те, що ви повинні враховувати під час написання роботи.
На такому моменті, як лексична різноманітність, слід зупинитися докладніше:
✓ Відмовтеся від використання простих оціночних слів. Не слід часто вживати такі слова як “good”, “bad”, “well”, “nice”.
✓ Будьте обережнішими з ідіоматичними виразами. Так, ідіоми та фразеологізми - досить корисний пласт лексики, але не варто у своїй роботі вживати по ідіомі в кожній пропозиції, тому що це погано вплине на стилістичну складову тексту.
✓ Уникайте застарілої чи недоречної лексики. Вживання складних, красивих, але слів, що вже вийшли з вживання, говорить не про багатство вашого словникового запасу, а лише про невміння знайти сучасний аналог слову.
Як правильно структурувати своє есе
Як тільки ви переконалися, що правильно зрозуміли питання чи твердження, запропоноване вам екзаменаторами, починайте планувати свою відповідь.
В ідеалі ваша робота має складатися з чотирьох пов'язаних між собою абзаців:
1. Введення.
Не копіюйте це твердження, краще змініть його, описавши своїми словами. Не ускладнюйте – основна ідея та тема вашого тексту мають бути викладені гранично ясно. У цій частині ви можете висвітлити загальний стан речей (якщо, наприклад, вам дісталася тема про поганий вплив комп'ютерних ігор на поведінку підлітків), згадати, що є дві діаметрально протилежні точки зору на цю проблему.
2. Аргументи "за".
У цій частині ви наводите два аргументи на користь цього висловлювання, супроводжуючи ці аргументи своїми роздумами, поступово розкриваючи сутність кожного з них. Але пам'ятайте, що 250 слів досить невеликий обсяг для есе. Намагайтеся вмістити головне в пару-трійку речень.
3. Аргументи "проти".
Знову ж таки, тут наводьте два аргументи "проти", поступово розкриваючи значення кожного з них.
4. Висновки.
В останньому параграфі говорите, з якою точкою зору ви згодні “за” чи “проти” і чому, у цьому параграфі можете також згадати особистий досвід, якщо він є.
Ще парочка порад:
✓ Знайдіть або складіть самостійно кліше для цього завдання.
✓ Не забувайте використовувати слова-зв'язки, наприклад “however”, “nevertheless”, “besides”, “moreover”, “doubtless”.
✓ Дотримуйтесь плану. Не варто в останній момент похапцем додавати якусь думку в кінець одного з параграфів - вона може перешкодити логічному розвитку основної ідеї тексту, а це вже вважатиметься недоліком.
Якщо ви вважаєте, що достатньо підготовлені, щоб здати письмову частину без особливих проблем, то рекомендуємо вам почитати наші статті про модулі Reading і /Listening. А незабаром ми розповімо вам про те, до чого бути готовим при здачі усної частини IELTS.
Успіхів при підготовці!